tirsdag 14. juni 2011

Oppskrift på enkel dukkevest





















Jeg regner med at jeg ikke er den eneste som sitter igjen med restegarn etter å ha strikket Enkel vest i fra Pickles, så her kommer oppskriften om flere vil lage en miniutgave til dukken. Og om noen måtte lure har jeg sjekket med Picklesjentene at det er greit at jeg legger ut denne oppskriften.

Legg opp 50 masker på pinne 5,5 med en tråd Pickles tynn økologisk bomull og en tråd Abuelita tynn 3-tråds merino.
Strikk 5 riller.
Strikk videre i glattstrikk, men de 3 første og 3 siste maskene på hver pinne strikkes i rillestrikk.
Fortsett til arbeidet måler 10 cm.

Herfra strikkes alt i rillestrikk.
1p: Armfelling strikkes slik: strikk 10m, fell 6m, strikk 18m, fell 6m, strikk 10m.
2p: Strikk alle maskene rett og legg opp 12m over hvert ermehull, gir totalt 62m.
3p: Strikk inn knapphull slik: strikk 1m, 1 kast, 2m sm, strikk ut pinnen
4p: Strikk rett
5p: 10m felles slik: strikk 3m, 2m sm, *strikk 4m, 2m sm* 9 ganger, strikk 3m, gir totalt 52m
6p: Strikk rett
7p: 6m felles slik: strikk 5m, 2m sm, *strikk 6m, 2m sm* 5 ganger, strikk 5m, gir totalt 46m
8p: Strikk rett
9p: Strikk inn et knapphull og fell 6m slik: strikk 1m, 1 kast, 2sm, 2m, 2m sm, *5m, 2sm* 5 ganger, strikk 4 m, gir totalt 40 m,
10p: Strikk rett
11p: Strikk rett
12p: Fell av

Dersom noe er uklart er det bare å spørre.
Og om noen vil prøve seg er det koselig med en hilsen med link slik at jeg får se hvordan den ble :)

18 kommentarer:

  1. Å, så søt den var! Har en naken dukke her, kanskje hun burde fått seg en vest :D

    Takk for at du deler oppskrift :)

    SvarSlett
  2. Den var kjempesøt! Skulle ønske ungene lekte litt mer med dokker, for jeg har enorme mengder restegarn *ler*

    Takk for koselig kommentar hos meg - jeg krysser fingrene for at meteorologisk institutt tar feil, og vi får litt fint vær snart!

    SvarSlett
  3. Den ble kjempesøt! Dukkene her trenger litt klær, selv om dukkeforeldren bare plukker dem av ennå.

    SvarSlett
  4. Genialt. Tusen takk for at du deler oppskrifta! Eg måtte berre dele den med mine likere på facebook òg :)
    https://www.facebook.com/pages/litlo-kalen/127733020585843

    SvarSlett
  5. Denne var supersøt! Har allerede strikket 2, skal linke tilbake til deg da jeg blogger dem :0)

    SvarSlett
  6. Fantastisk! Ei venninne har nylig fått ei lita prematur jente og denne vesten passer perfekt! Også var den jo laget på 123 i løpet av en kveld. Takk for en flott oppskrift!

    SvarSlett
  7. Da har jeg strikket to stk, ligger bilde med link til deg i bloggen min. :)

    SvarSlett
  8. Hei! Takk for flott oppskrift! Nå skal jeg legge opp over ermehullene og stusser litt over regnestykket ditt: 50 m + "12 m over hvert ermehull" = 62 m. Etter min regning blir det 74 m. Mener du 6 m over hvert ermehull? Da går det opp, nemlig..

    SvarSlett
  9. Hahaha, selvfølgelig :) sånn går det sent en fredagskveld ;) takk for svar!

    SvarSlett
  10. Super oppskrift!
    - denne må jeg prøve :)
    Så flott at du deler!

    SvarSlett
  11. Så gøy at du har laget denne oppskrifta. :) Jeg har strikket helt enkel vest til snuppa mi, og tenkte at det hadde vært gøy å strikke en vest til dukka også. Og begynte å søke på dukkeklær, passet utmerket at jeg fant oppskrift på akkurat samme vesten ;)

    SvarSlett
  12. Hei!

    Sååå herlig denne var! :)

    Jeg linker til den inne på fb-siden min, håper det er ok?
    Her: http://www.facebook.com/InspirasjonTilHandarbeide

    SvarSlett
  13. Denne vesten fann eg på resirikulering bloggen, og såg den kom herifrå. Kjempeskjønn, skal prøvast :-)
    Silje

    SvarSlett
  14. Så skjønn den var :) Denne har jeg lyst å prøve å lage. Vet du sånn ca hvor mye gram garn det går?

    SvarSlett
  15. Så fine disse er! fant oppskrifta i går å har alt strikket 3 stk! skal linke til deg på bloggen min :)
    http://godteposten.blogspot.com

    SvarSlett
  16. Plutselig dukket denne opp. Har ei jente med baby born-dukker.. og mye restegarn. Perfekt match :) Tusen takk for oppskrift!

    SvarSlett